donderdag 16 mei 2013

Ze blijft... toch zeker nog een jaar

Jeugdrechtbank (JRB) voor de Oudste vandaag.
Bijna had ik het gemist... eerst de Oudste naar school brengen, dan de Jongste naar de creche (in West Vlaanderen) om dan naar Gent te rijden. Ondertussen zat Gent -filegewijs-dicht, bleek daarna de parking van de rechtbank ook al volledig volzet... Wanneer ik naar de ingang van de JRB wandelde, zag ik door de ramen dat ze al bezig waren. Jaja: aan de zaak van mijn Oudste  (ik was dan ook een dik kwartier te laat).  Ai,ai. Rap een spurtje getrokken en mezelf aangemeld. Ik mocht nog binnen....met het schaamrood op de wangen.

Maar de jeugdrechter was zo vriendelijk om mij nog te woord te staan. Ja, ze hadden eigenlijk al afgerond maar ze nam nog rustig de tijd.  "Het belangrijkste is dat we weten dat het goed gaat met haar, dank zij het warme nestje waar u voor zorgt"....
Slik... het doet toch iets, wanneer een jeugdrechter haar appreciatie uitspreekt... ook al is het voor mij ondertussen 'doodnormaal' geworden om haar pleegmama te zijn.
... "het gaat nu niet zo goed met de mama, ...daarom wordt  vandaag de maatregel (dwz: pleegzorg voor haar) met 1 jaar verlengd."

Nadien heb ik nog een hele tijd met de advocate van de Oudste gebabbeld. (Ja hoor, zij heeft er 1! Want kindjes in pleegzorg krijgen een advocaat toegewezen). Tussen de lijnen door liet ze weten dat ze het jammer vindt dat ze haar niet persoonlijk kent, dat ze enkel maar 'het dossier' kent.
We gaan eens afspreken: de Advocate en wij, zodat mevrouw volgende keer een levend -en zeer levendig- meisje voor ogen heeft wanneer ze pleit.

Terwijl ik daar zo stond te babbelen, was ik gelukkig en dankbaar. Omdat Mijn Oudste Pleegdochter mensen rondom haar heeft die het goed met haar menen én ook nog eens het verschil kunnen maken...
En op dat moment dacht ik dan vooral aan pleegzorgbegeleidster - consulente -  advocate - en Jeugdrechter die allemaal willen dat zij een kans krijgt op een stabiele omgeving om in op te groeien.

Ik heb het gevierd door mezelf op een kappersbezoek te trakteren. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!

Groetjes